Antrenarea gândirii raţionale

Într-un articol anterior publicat aici făceam diferenţa între gândirea pozitivă, negativă şi cea raţională. Spuneam că procesul de gândire poate fi orientat în direcţia dorită şi îl putem antrena astfel încât să ne ajute să ne atingem scopurile. Cum anume?

Pe scurt, ţinând sub control cele trei mari grupe de idei iraţionale şi înlocuindu-le cu variantele lor raţionale. Să observăm că am spus "ţinând sub control" şi nu "eliminând". Adevărul e că nu putem elimina în totalitate iraţionalitatea. Ea este o tendinţă general umană.

Aşadar, cum putem controla tendinţa spre iraţionalitate? Identificând elementele sale. Acestea pot fi rezumate în trei idei centrale:

TREBUIE - este obligatoriu să se întâmple acest lucru, este scris undeva şi aşa va fi.

NU SUPORT - echivalent cu "nu pot să trăiesc cu/fără un anumit lucru, o persoană, o stare.

GROAZNIC - adică cel mai rău lucru care s-ar putea întâmpla.

De pildă: " Trebuie să reuşesc în ceea ce fac, nu suport să am un eşec şi e groaznic dacă se întâmplă".

Acum, să ne gândim puţin:

Există vreo lege scrisă care să-mi poată garanta succesul în orice situaţie? Dacă nu, atunci cum am ajuns la concluzia că "trebuie"?

De câte ori am murit pentru că am avut un eşec în viaţă? Dacă nu am murit, atunci care e dovada că "nu suport"?

Chiar nu găsesc nimic mai rău în viaţa mea şi în lume decât această situaţie? Iar dacă există alte lucruri mai rele, actuale sau potenţiale, de ce consider că situaţia mea e "groaznică"?

Înseamnă asta că ne vom bucura de orice aspect al vieţii chiar dacă este negativ? Nicidecum! Mai degrabă, vom depune eforturi pentru a înlocui cele trei mari idei iraţionale cu variantele lor bazate pe dovezi. Acestea sunt:

DORESC - fac tot ceea ce depinde de mine pentru ca lucrurile să fie cum vreau eu; înţeleg şi accept că nu întotdeauna va fi aşa.

SUPORT - nu voi muri doar pentru că nu se întâmplă ceea ce vreau eu, pot trăi cu asta.

FOARTE RĂU - e foarte neplăcut, dar nu groaznic, sunt alte lucruri mai rele decât acesta.

În concluzie, fraza anterioară reformulată raţional ar suna cam aşa: "Doresc să reuşesc în ceea ce fac şi voi depune efort în acest sens. Pot să suport eşecurile, chiar dacă sunt foarte rele/neplăcute".

Succes în controlarea tendinţelor iraţionale şi în antrenarea continuă a raţionalităţii în toate aspectele vieţii! :)


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Curajul de a renunța

TREI COPII PERICOL PUBLIC-Greșeli de educație, ADHD sau tulburare de conduită? Cum le tratăm?-