Obiectivele S.M.A.R.T: cum te ajută în cariera sportivă

 În sport, mai ales în cel de înaltă performanță, se stabilesc obiective pe termen scurt, mediu și lung. Acestea ajută sportivii și antrenorii să lucreze eficient și să aibă satisfacții în munca lor.


Acronimul S.M.A.R.T. este foarte util în acest sens. În cele ce urmează, mă voi referi la cum poate fi aplicat în gimnastica artistică, însă el poate fi utilizat în orice sport sau chiar în definirea scopurilor de viață.


S (specific) - adică un scop clar definit. De exemplu, un gimnast și-ar putea dori să devină campion olimpic. Foarte bine! În fond, acesta este cel mai măreț obiectiv în practicarea sporturilor olimpice. Totuși, vorba aceea, mai e mult până departe! Gimnastica se începe la vârsta grădiniței, iar la Jocurile Olimpice ajungi, cel mai devreme, la 16 ani (în cazul fetelor) sau la 18 (în cazul băieților). Până atunci, urci treaptă cu treaptă și ai nevoie de scopuri specifice pentru fiecare. Astfel de scopuri ar putea fi: până la următorul campionat (național, european, mondial), învăț numărul X de elemente noi pentru a le introduce în exerciții și a le executa în concurs.

M (măsurabil) - cantitativ sau calitativ, cât de corect execut fiecare element (inclusiv pe cel nou) la bârnă? dar la sol, sărituri, paralele etc?

A (attainable) - adică realizabil. Având în vedere starea mea de sănătate fizică și psihică, timpul avut la dispoziție, condițiile de pregătire etc, este rezonabil să îmi propun învățarea unui element nou la fiecare aparat? Sau aș avea mai multe sanse de a realiza obiectivul executării unui element nou la un singur aparat?

R (relevant) - cu alte cuvinte, un obiectiv mai mic care să mă ajute să ating scopul mai mare. De pildă, este relevant să introduc treptat câte un element nou la fiecare aparat, pentru că astfel crește dificultatea exercițiilor și am mai multe șanse de a urca pe podium, inclusiv pe prima treaptă a celui olimpic.

T (limitat în timp) - dacă acum am integrale cu dificultate de 5.0 și execuție de 7.0, în cât timp aș putea ajunge la D=5.4. și E=8? Ce elemente mai am de învățat și/sau perfecționat (pași intermediari) până acolo? 

 

Evident, cifrele sunt aproximative, iar întrebările constituie doar niște exemple ilustrative pentru scopurile S.M.A.R.T. Antrenorii împreună cu sportivii și alte persoane direct implicate în procesul de pregătire decid cum se aplică această tehnică a stabilirii obiectivelor în fiecare caz particular. Mult succes tuturor!

 


 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Curajul de a renunța

TREI COPII PERICOL PUBLIC-Greșeli de educație, ADHD sau tulburare de conduită? Cum le tratăm?-