Antrenamentul pozitiv, negativ şi raţional

" Gândeşte pozitiv! " Poate că de multe ori am primit acest îndemn. E bine să gândim pozitiv? Probabil veţi spune : "Da, numai că nu întotdeauna putem. Sunt atâtea întâmplări negative, încât uneori nu mai poţi suporta, nu mai vrei să lupţi, să încerci. Ajungi la concluzia că fericirea nu a fost făcută pentru tine". Şi atunci? Poţi merge mai departe cu ideea şi să începi să crezi că e mai bine să pui mereu răul în faţă. " Aşa măcar mă pregătesc pentru ce va urma şi nimic nu mă mai şochează". Sau, lupţi în continuare, cauţi soluţii la problemă, faci tot ce depinde de tine, în acelaşi timp acceptând ceea ce nu poţi schimba.

Să dăm un exemplu: ţi-ai pierdut locul de muncă.

Gândire pozitivă: Lasă, va apărea un altul. Oricum, serviciul anterior nu îmi plăcea.
Gândire negativă: Cu criza asta sigur nu voi mai găsi de muncă. Nu mă voi mai putea descurca. E groaznic!
Gândire raţională: E foarte neplăcut că mi-am pierdut locul de muncă. Probabil îmi va fi mai greu să găsesc un altul. Totuşi, voi căuta: în ziare, pe Internet, întreb prin oraş sau printre prieteni. Aş putea încerca o recalificare. Până la urmă voi găsi ceva, chiar dacă nu vafi în domeniul anterior.

După cum observăm, a gândi raţional nu înseamnă a exclude optimismul şi nici a crede că totul este bine indiferent ce se întâmplă. Raţionalitatea presupune, mai degrabă, a căuta soluţii, a face tot ce depinde de noi pentru a rezolva o situaţie neplăcută. Înseamnă a fi flexibili , deschişi la schimbare şi a accepta ceea ce nu stă în puterea noastră să modificăm. De pildă, nu pot schimba faptul că am fost disponibilizat, nu pot să-mi oblig şeful să mă reangajeze. Ceea ce pot face este să caut alt job!

Uşor de zis, greu de făcut. Mai ales dacă în general avem tendinţa de a gândi negativ sau, din contră, extrem de pozitiv, aşteptând să ne pice din cer soluţia sau să ne rezolve alţii problemele. Totuşi, vestea bună este că PUTEM GÂNDI RAŢIONAL!!! E nevoie doar de antrenament. La fel ca şi celelalte două stiluri de gândire, cel raţional se formează în TIMP. Şi, e clar, nimeni nu gândeşte 100% pozitiv, negativ şi nici total raţional! Însă ne putem îmbunătăţi această din urmă abilitate. 

În ce constă antrenamentul raţionalităţii? Vom vedea în articolul următor...





Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Curajul de a renunța

TREI COPII PERICOL PUBLIC-Greșeli de educație, ADHD sau tulburare de conduită? Cum le tratăm?-