Oferirea eficientă a sfaturilor: metoda sandviș

Sfaturile! E o adevărată provocare atât să le oferim, cât și să le primim! Mai ales când nu sunt cerute, nu-i așa? Sincer, de câte ori nu ni s-a întâmplat să primim un sfat și să nu-l acceptăm, ba poate, chiar să ne supărăm pe cel care ni l-a dat? Sau de câte ori nu am dat un sfat care a fost primit cu o grimasă?

Azi m-am gândit să scriu despre o tehnică în 3 pași, care ne poate ajuta atunci când oferim sfaturi (despre cum să le primim voi vorbi într-o altă postare). Metoda se numește SANDVIȘ și, cu toate că este simplă, necesită practică.

Să luăm o situație ipotetică: ai întâlnire cu cineva. Vine, dar cu întârziere. Ai vrea să-i spui că te-a deranjat lipsa de punctualitate și că speri că nu se va repeta. Însă cum să-i mai zici ceva când îți spune că era aglomerat traficul, că a pierdut autobuzul fiindcă a trebuit să scoată câinele la plimbare, că, pe nepusă masă, au venit rudele și n-a putut ieși la timp din casă etc?

1. Fă o remarcă pozitivă. "Mă bucur că ai ajuns deși ai un program încărcat. Apreciez că ți-ai făcut timp pentru întâlnirea noastră". Și spune-o sincer, nu doar așa ca să dea bine!
2. Spune ce te-a deranjat, formulând mesajul la persoana întâi. "Mi-am făcut griji că ai întârziat, iar întârzierea mi-a încurcat puțin programul. Data viitoare, poate reușești să pleci puțin mai repede de acasă sau să mă anunți dacă întârzii".
3. Încheie tot cu un aspect pozitiv. "Prețuiesc foarte mult prietenia și disponibilitatea ta chiar și în momente când nu îți este ușor să fii lângă mine. Ești un prieten adevărat"!

Dacă suntem fermi și, în același timp, pozitivi și plini de considerație, avem toate șansele ca sfaturile noastre să fie acceptate și poate chiar să vedem o schimbare pozitivă în comportamentul celui care le-a primit. Ah, foarte important: chiar dacă sunt mai multe aspecte care ne deranjează, dăm un singur sfat o dată! Astfel, persoana nu este copleșită de pretențiile noastre și îi este mai ușor să treacă la acțiune.😊



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

TREI COPII PERICOL PUBLIC-Greșeli de educație, ADHD sau tulburare de conduită? Cum le tratăm?-

Curajul de a renunța